Care e, de fapt, problema “antreprenorilor” români?

by Cristian Pascu on June 6, 2011 · 6 comments

Geea, via ArenaBiz, a scris un articol foarte pertinent despre nevoile antreprenorilor români. Ea observă că “pe masură ce evenimentele dedicate antreprenoriatului se înmulțesc, business-urile online lansate se împuținează“. Sunt de accord cu ea. Si nu sunt singurul, se pare. Se mai întreabă Geea dacă nu cumva ar trebui să lăsăm visele milioanelor și să ne concentrăm pe business-uri mici, profitabile și cuminți. Iarăși sunt de accord.

Un comentariu la articol, însă, mi-a atras atenția. Spune așa: “Ca sa dezvolti un business ce-ti aduce profit de 2-3k de euro pe luna, trebuie sa muncesti foarte mult, ceea ce nu e atractiv deloc pentru oameni.

E veche treaba asta cu ‘românului nu îi place să muncească’. Dar acum, pe bune, chiar asta este problema noastră? Toți cei ‘între două idei, între două proiecte’, cei care ‘învață din eșecuri’, de fapt nu au muncit destul de mult pentru a reuși?

Este adevărat că de muncit trebuie muncit foarte mult, și pe mai multe planuri. Degeaba faci programare bine și multă, dacă nu promovezi produsul cum trebuie. Și promovatul cere și el efort susținut. Un produs își crează o prezență pe piață după mult timp, măsurat în ani. Un produs se maturizează și el în ani de zile (Spolski zice că 10 ani).

Recomandarea mea: alegeți-vă o problemă mică, pe care s-o puteți gestiona și dezvolta în 1-2, maxim 3 oameni. Propuneți-vă să scoateți exact salariul pe care îl aveați ca angajat. Dacă reușiți să faceți asta în mod constant câteva luni, atunci o sa aveți timp să dezvoltați la produs până vă plictisiți (ideal, câțiva ani buni). Nu vă fie rușine că luați 0 mie și ceva de Euro  pe lună și se uită “antreprenorii” cu dispreț la voi. Sunt bani munciți și satisfacția și libertatea acestui tip de foarte mic business nu se compară cu multe lucruri.

La muncă, deci. Pentru FlairBuilder 3.0, which is gonna be like totally awesome! 🙂

Previous post:

Next post: